Mohamad Ehsan Zakaria - dari media sosial.

1. Orang yang selalu mengajarkan kebaikan kepada sesama manusia. Hadis riwayat Tirmizi dari Abi Amamah, Rasulullah s.a.w. bersabda,

Sesungguhnya Allah, malaikat Nya, penghuni langit dan bumi bahkan semut yang berada di sarangnya juga ikan-ikan akan selalu mendoakan kepada orang yang mengajarkan kebaikan kepada manusia”

2. Orang yang menunggu untuk solat berjemaah. Beruntunglah jika anda juga termasuk di dalam golongan orang yang duduk di masjid, sentiasa menjaga wuduk dan menunggu solat berjemaah. Hal itu disebut di dalam hadis riwayat Muslim dari Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w bersabda,

Sesungguhnya malaikat mendoakan orang yang berada di tempat duduknya (untuk menunggu datangnya solat berjemaah) selama belum berhadas (batal wuduk) dan malaikat berdoa; “Ya Allah, ampunilah segala dosanya, ya Allah sayangilah dia.”

3. Orang yang solat di saf  hadapan. Rasulullah s.a.w. bersabda“Sesungguhnya Allah bersama malaikat mendoakan kepada orang-orang yang solat di saf pertama.” (HR Abu Daud).

Semut juga antara makhluk ciptaan Allah yang selalu mendoakan manusia yang melakukan kebaikan

4. Orang yang merapatkan saf. Rasulullah s.a.w. bersabda, “Sesungguhnya Allah dan malaikat Nya mendoakan orang-orang yang merapatkan barisan solat. Sesiapa yang menutup (merapatkan) barisan yang renggang, maka Allah akan mengangkat darjatnya.” (HR Ibnu Majah).

5. Orang yang bangun menjelang waktu Subuh untuk melakukan solat, berdoa dan zikir. Ia disebut di dalam hadis, “Sesungguhnya Allah dan malaikat Nya mendoakan orang-orang yang bangun pada waktu sahur, fajar.” (HR Ibnu Hibban).

6. Orang yang sentiasa berselawat kepada Nabi Muhammad s.a.w. juga termasuk mereka yang didoakan oleh para malaikat. Rasulullah bersabda, “Kalau orang berselawat kepada ku maka malaikat juga akan mendoakan keselamatan yang sama baginya untuk itu hendaknya dilakukan , meski sedikit atau banyak.” HR Ibnu Majah dan Thabrani.

7. Malaikat juga akan mendoakan orang yang menjenguk dan mengunjungi orang sakit. Rasulullah bersabda, “Tidak ada seorang lelaki pun yang menjenguk atau mengunjungi orang sakit pada petang hari kecuali ia disertai oleh 70 ribu malaikat yang memohonkan ampun atas dosa-dosanya sehingga waktu pagi tiba, dan ia akan diberi musim yang sejuk kelak di hari kiamat. Dan sesiapa yang menjenguk orang sakit pada pagi hari maka ia akan diiringi 70 ribu yang memohonkan ampun atas segala dosanya sehingga waktu petang tiba dan kelak di syurga ia akan diberi musim yang sangat sejuk.” (HR Abu Daud).