BAHARU saja dilancarkan, lagu Orang Lain nyanyian Ariel Nayaka atau A. Nayaka, SonaOne, dan YHB Sleepsalot meraih sambutan luar biasa di pelbagai platform penstriman muzik dan media sosial termasuk Freestyle Challenge Orang Lain di TikTok yang turut menjadi tular.

Demi menyemarakkan lagi kuasa lagu itu, kini Orang Lain dilancarkan dalam bentuk adunan semula. Istimewanya, Orang Lain Remix ini menggabungkan lebih ramai penyanyi handalan rap dari generasi berbeza. Sekali gus, energi berbeza disalurkan setiap mereka membawa aura lagu ini ke tahap luar biasa.

Selain tiga penyanyi asalnya, turut menyumbang suara ialah Joe Flizzow, Yonnyboii, Zynakal, SYA, Senna, dan Airliftz. Justeru, pertembungan karakter serta pembawaan aura tersendiri itu menguatkan lagi lagu berkenaan.

Seperti lagu asalnya, versi adunan semula ini juga disusun sepenuhnya oleh SonaOne. Jelas SonaOne, profil lagu terbabit perlu diangkat ke suatu tahap lebih tinggi dalam arena hip hop. Lantas, dari situlah idea menggabungkan semua penyanyi lain tercetus.

“Kenapa buat ‘remix’ pula? Kerana tidak lain, ini hip hop! Dalam budaya hip hop, kalau sesebuah lagu itu menarik, wajib buat adunan semula. Kalau ikutkan, sewaktu ia baharu dilancarkan, saya, A. Nayaka, dan YHB Sleepsalot ingat hanya kami sahaja anggap lagu ini ada karisma. Rupa-rupanya, ramai pula ‘layan’ lagu ini.

“Jadi kami memutuskan untuk buat ‘remix’ sebab ramai orang berkongsi Orang Lain TikTok Challenge dengan versi masing-masing. Manakala, idea kami pula mahu gabungkan bait terbaik serta susunan baris lirik yang kami jumpa dalam versi ‘remix’ dihantar mereka untuk dicantumkan sebagai satu lagu,” katanya.

Paling penting, SonaOne juga mengakui pesona lagu ini sekaligus berubah dengan pembabitan rakan-rakan hip hop lain. Cebisan bait lirik masing-masing jelas menghidupkan lagu aura Orang Lain ‘remix’ dan berpadu dengan sempurna. Meskipun proses susunan muzik itu mengambil masa namun dia akui berpuas hati dengan hasil akhir karya tersebut.

“Disebabkan ramai artis terbabit dalam projek ini, maka cara saya untuk membuat susunan semula itu adalah berdasarkan corak tenaga. Setiap mereka memiliki tenaga berbeza dan pendekatan melodi berlainan. Misalnya Joe Flizzow, gayanya lebih kepada yakin, lancar, dan tona yang berat. Kemudian kita ada SYA yang suka menyanyi dan buat rap pada masa sama.

“Jadi, saya seimbangkan semua tenaga itu dalam sebuah lagu di mana semua orang ada rangkap sendiri. Saya turut suntik sentuhan peribadi saya sendiri. Maka, bukan saja ada rangkap baharu daripada artis lain tapi komposisi baharu daripada saya sebagai penerbit juga. Saya harap pendengar akan menyukainya sebagaimana seronoknya kami jayakannya,” ujarnya.

Sementara itu , bagi Joe, dia akui pembabitannya adalah kerana tidak mahu terlepas projek yang cukup menarik ini. Dia sendiri terbuka hati menyertainya disebabkan kekuatan lagu itu sendiri selain menyukai karya Nayaka.

“Dari awal dia sertai label itu, walaupun saya tak pernah ‘menekan’ dia, saya selalu cadangkan supaya Nayaka merakamkan lagu dalam bahasa Indonesia. Ini kerana tiga lagu pertamanya semua dalam bahasa Inggeris. Orang Lain jadi lagu pertama dalam bahasa Indonesia, dan bila saya dapat tahu, saya terus nak sertai projek ini.

“Kekuatan lagu ini bagi saya terletak pada baris asasnya yang begitu mengujakan kerana mengingatkan saya kepada lagu hip hop era 90-an tapi melodi, bunyi dram, vokal, dan barisan artis yang bekerjasama sangat terkini. Sekarang, ini adalah lagu kegemaran saya, berkali-kali saya mainkannya di Spotify,” katanya.

Sebagai tunjang utama kedua-dua versi, Nayaka ternyata tidak lagi ragu-ragu untuk memberikan mandat kepada SonaOne untuk membuat susunan muzik bagi Orang Lain ‘remix’ secara kesuluruhan.

“Orang Lain secara dasarnya adalah karya dwibahasa bertaraf antarabangsa yang cukup menggegarkan. Adunan semula itu jelas membawa lagu ini ke suatu tahap lain. Saya sangat bersyukur dengan kesudian penyanyi rap lain yang turut serta. Juga SonaOne sebagai penerbit, dia berjaya menggubah melodi itu dengan serlahkan individualistik setiap penyanyi,” katanya.

Bagi YHB Sleepsalot selaku penyanyi asal lagu ini, dia teruja apabila versi baharu itu menjadi titik pertembungan dua generasi berbeza. Sebagai pengkarya muzik, semestinya hal itu sangat membuka matanya dari pelbagai aspek. Justeru, dia menganggap peluang keemasan itu satu pencapaian bermakna.

“Menjadi artis baharu yang muda, perasaannya cukup menakjubkan apabila dapat peluang melihat sendiri dua generasi muzik berbeza saling melengkapi serta mempengaruhi sesama sendiri. Saya belajar apabila bekerjasama, banyak sangat ruang untuk diteroka dari sudut berbeza sekaligus memberi perspektif berlainan buat muzik saya sendiri,” ujarnya.

Demikian juga lima artis baharu SYA, Yonnyboii, Zynakal, Senna, dan Airliftz turut berbesar-hati apabila diberikan peluang menjayakan Orang Lain ‘remix’. Masing-masing memiliki sudut pandang sendiri di mana rata-rata mengakui lagu ini adalah sebuah transisi cemerlang dalam dunia hip hop nusantara.

Orang Lain ‘remix’ boleh didengari dan dinikmati menerusi semua platform penstriman muzik terpilih termasuk Apple Music, Spotify, Deezer, JOOX Music, KKBOX bermula 23 Julai ini.