tazkirah aku bukan salmon

Hayat seekor ikan Salmon adalah ungkapan kegigihan. Menetas di hulu sungai lalu berkelana membawa diri ke lautan dalam, jauh daripada habitat asalnya. Setelah puas menjelajah lautan, sampai masanya Salmon kembali ke hulu sungai untuk meneruskan kelangsungan generasinya.

Di hulu sungai di mana ia dilahirkan di situlah anak-anaknya bakal melihat dunia. Salmon berenang beribu kilometer melawan arus sungai deras, tidak terkira mangsa yang sedang menanti. Inilah dia ikhtiar secara total.

Dari hidup bunga dandelion kisah sebuah kepasrahan. Ketika bunganya sedang kembang mekar menghias padang, semilir angin datang menyapa menerbangkannya.

Lalu terbanglah ia sejauh angin bertiup, menari-nari bebas di udara. Tariannya terhenti apabila angin tidak lagi bertiup, mendaratlah dandelion di mana angin memilih tempatnya.

Jika angin berhenti di tanah yang subur maka tumbuh dan membiaklah ia. Jika tidak layulah dan lerailah segala-galanya. Bukan keputusan dandelion untuk memilih di mana ia mahu tumbuh… Itu tawakal total.

Aku bukan Salmon, kau juga bukan Dandelion.  Manusia hadir ke dunia bukan sekadar untuk berkembang biak dan beranak pinak juga tidak untuk menjadi mangsa makanan orang lain.

Manusia yang baik mampu menggabungkan kegigihan dan kepasrahan dengan rapi. Pandai mencantumkan ikhtiar dan tawakal secara maksimal. Orang Mukmin itu bersyukur ketika mendapat nikmat dan bersabar apabila ditimpa kesulitan.

Lihatlah kehidupan dari perspektif seorang ‘Forrest Gump’. Katanya, “Life is like a box full of chocolates. You never know what you’re gonna get”.

Gump menjalani setiap episod kehidupannya dengan bersungguh-sungguh namun dia juga membiarkan hidupnya mengalir bagai air dan terbang bersama angin.

Allah menciptakan manusia dengan tujuan yang telah ditetapkan. Meskipun seekor nyamuk diciptakan Nya dengan sebuah tujuan. Tugas manusia, berikhtiar bersungguh-sungguh untuk mencapai tujuan yang telah Allah tetapkan. Selanjutnya berdoa dan bertawakal dengan hasil dari ikhtiar itu.

Walau apa pun terjadi, syukur dan sabar itu adalah rahsia kebaikan bagi segala yang dikerjakannya. Dengan semua itu maka insya Allah, jadilah ia seorang yang berjaya dunia dan akhirat kelak. Wallahu a’lam

__________________________________

Jadikan UtusanTV ‘shortcut’ muka depan telefon anda!
Ikuti langkah ini:
Langkah 1: Layari utusantv.com
Langkah 2: Klik pada logo UtusanTV di bahagian atas skrin
Langkah 3: Klik pada 3 titik di penjuru atas kanan (atau penjuru bawah kanan) telefon anda
Langkah 4: Klik ‘Add to Homescreen’

Untuk lebih berita terkini sila layari laman web kami di https://utusantv.com/ atau ikuti media sosial rasmi UtusanTV:

Facebook: https://www.facebook.com/utusantv

Twitter: https://twitter.com/UtusanTV

Instagram: https://www.instagram.com/utusantv/?hl=en

#utusantv #urtv #mastika #saji #wanita #hijabfesyenFacebookTwitterEmailWhatsAppTelegramLinkedInShareFacebookTwitterEmailWhatsAppTelegramLinkedInShare