gigit lintah
Lintah hampir sebesar ibu jari yang ditarik seorang pemuda.

PERNAH digigit lintah?

Mungkin bagi mereka tinggal di kampung kelibat haiwan kecil ini bukan satu perkara aneh, terutama bila turun ke sawah padi atau kawasan sungai.

Pengalaman digigit lintah kadang kala “mengerikan” nak pula bagi kanak-kanak perempuan selepas melihat darah meleleh keluar apabila mencabut haiwan itu.

Lebih 1.9 juta kali ditonton, video pendek TikTok yang dikongsi pengguna bernama @JiroFyruz berjaya menarik perhatian netizen yang secara tidak langsung mengimbau kembali kenangan digigit haiwan berkenaan.

Video dengan kapsyen: Sapa pernah kena menatang ni…bapak besar gile oi hahaha berjaya mendapat lebih 64,000 tanda suka daripada warganet.

Dalam video tersebut, kelihatan seorang pemuda menunjukkan seekor lintah bersaiz XXL menggigit bahagian tepi telapak tangannya, sebelum bertindak menarik haiwan kekeyangan itu.

Rata-rata warganet turut berkongsi pengalaman masing-masing di ruangan komen mengenai cara membuang lintah yang paling berkesan.

“Jangan cabut macamtu bahaya, gigi dia still kat situ. Geletek dia lain kali,” tulis @chipmunkdragon yang kemudianya dijawab pemuda berkenaan “ Hahaah takut trus joget je”.

Baca artikel berkaitan: Gara-gara dedah ‘rahsia’ ikan patin kolam dengan sangkar , netizen serbu TikTok pemuda ini

@jirofyruz

sapa pernah kena menatang ni…bapak gile oi hahaha..#fypシ

♬ BISMILLAH – Riyan Fvnky

Ramai yang menyarankan supaya pemuda itu menyapu garam terlebih dahulu sebelum bertindak menarik haiwan berkenaan ataupun menggunakan pemetik api.

“Lepasni bakar atau sapu garam bro, kalau tarik macam tu nanti ada serpihan gigi dia tertinggal dan itu yang membuatkan darah terus mengalir dan bernanah,” nasihat @afiq.

“Letak garam confirm dalam 5 saat tanggal sendiri,” komen @fifah_jr.

“Bahaya cabut macamtu gigi dia lekat situ. Nanti boleh kudis. Kena amik pemetik api, bakar muncung dia. Nanti dia lepaskan gigitan itu,” tambah @ultramanmebius.

Malah, warganet juga sempat mengimbas kembali peristiwa pahit digigit lintah pada zaman kanak-kanak dan dikongsikan di ruangan komen video.

“Dulu suka mandi sungai masa kecik-kecik. Terkena binatang ni kat lutut, auto tak mandi dah sebab mak cakap nanti takut masuk dalam rahim perempuan,” kongsi @babyskinwhitening.kelantan_

“Kawan saya mandi sungai, lintah ni lekat kat ***** dia. Pengalaman yang tak dapat dilupakan, zaman kecik-kecik dulu,” tambah @syzwn79

“Lintah ni pernah masuk dalam telinga aku masa budak-budak mandi parit,” tulis @sarkes_

Pemilik video juga menjelaskan di ruangan komen bahawa dia tidak membuat sebarang persediaan seperti garam dan minyak gamat untuk merawat luka kesan dari gigitan lintah.

Bagi mereka yang belum mengetahui, lintah merupakan sejenis binatang dalam kelas Hirudinea, rupanya seperti pacat tetapi lebih besar. 

Jangan lupa ikuti akaun media sosial kami di FacebookTwitterInstagram & Telegram