SUATU pagi, seorang guru berdiri di hadapan kelas sambil mengangkat segelas air. Dia bertanya kepada murid-muridnya; “Cuba kamu teka, berapa berat gelas ini?” 

Jawab murid yang duduk di hadapan. “50 gram, cikgu!” 

Guru tersebut tersenyum. “Yang lain?” soalnya.

 “100 gram,” jawab seorang pelajar perempuan.

Bangun pula seorang pelajar lelaki di tengah-tengah kelas, “Jawapannya mesti 150 gram, cikgu.” Beberapa orang lagi pelajar bangun, jawapan mereka berkisar antara 50 hingga 500 gram.

Siapakah yang berjaya memberi jawapan yang betul? Adakah berat gelas itu 200 gram? 300 gram? 410 gram? Atau 100 gram?

Jawab gurunya, “Jawapan kamu mungkin betul dan mungkin juga salah! Sebenarnya, berat segelas air ini tidak begitu penting sebab ianya bergantung kepada berapa lama kamu memegangnya.

“Jika kamu pegang gelas ini satu minit, tak jadi masalah. Kalau satu jam, tangan kamu akan sakit. Sehari! Kamu perlu diusung ke ambulans.”  Ketawa murid-muridnya mendengar kata-kata guru itu.

Sambung guru tersebut; “Murid-murid sekalian… berat segelas air ini takkan berubah tapi semakin lama kamu memegangnya, ia akan menjadi semakin berat. Apa yang patut kamu lakukan ialah letakkan gelas itu ke bawah, rehat beberapa minit dan sambungnya kembali. 

Berat segelas air akan bertambah mengikut tempoh kita memegangnya. Begitulah dengan kehidupan kita ini.

“Begitu juga dengan kehidupan seharian kita. Jika kita ada masalah, selesaikannya secepat mungkin. Kalau kita masih gagal menyelesaikannya, rehat sebentar. Lupakan masalah itu untuk seketika.

“Jangan terlalu memikirkannya kerana ia akan menyebabkan fikiran kita tidak tenang dan terganggu. Ketenangan amat penting sebelum kita memikirkan masalah itu kembali.”

———————————–

Untuk lebih berita terkini sila layari laman web kami di https://utusantv.com/ atau ikuti media sosial rasmi UtusanTV:

Facebook: https://www.facebook.com/utusantv

Twitter: https://twitter.com/UtusanTV

Instagram: https://www.instagram.com/utusantv/?hl=en

#utusantv #urtv #mastika #saji #wanita #hijabfesyen #alislam